Practice what you preach! Pilates sessie, wat en hoe?

Bijgewerkt op: 12 jun. 2021

Wat mag ik verwachten?


Een 'full body workout' op de toestellen.


De universal reformer, de mat, de table (cadillac), de high chair, de wall, de 2x4 bar zijn de eerste toestellen waarmee je als nieuwkomer kennismaakt.


Deze toestellen zijn voorzien van springveren, straps, handles, bars, etc. De veren bieden weerstand waardoor de spieren optimaal getraind worden.

Je leert eveneens de 'transitions' juist uitvoeren: de overgang naar de volgende oefening is een oefening op zich, zoals veren wisselen, de box halen etc.


Pilates is een systeem en heeft een volgorde bij de reformer oefeningen. Stelselmatig bouw je verder op en zullen er meer oefeningen aan je workout toegevoegd worden. Naast de reformer leg je nog een parcours af op de andere toestellen volgens de noden van je lichaam op dat moment.

Tijdens de workout train je je volledige lichaam. Zowel in ruglig, buiklig, zittend, knielend, op je zij, staand, voorover buigend, hangend, ondersteboven: elke spier komt aan bod.

Elke oefening wordt ondersteund door de ademhaling. Above all, learn to breathe correctly, zei Joe Pilates. Ademen is het eerste en het laatste wat we doen, ons leven hangt ervan af.


Pilates geeft je meer lenigheid, meer kracht en controle (bewuster bewegen). Volgens Joe zijn protégé Romana Kryzanowska, is controle het belangrijkste onderdeel doordat je je geest traint.


Pilates is for life, not just for the studio! Tijdens de sessie wordt er huiswerk aangeboden.

Simpelweg op je eigen houding letten tussendoor kan al wonderen doen.

Bewegen is de boodschap! Practice, practice, practice!







62 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven